Miedź w przemyśle morskim
Miedź w okrętownictwie i szeroko pojętym przemyśle morskim ma już ugruntowaną, pewną pozycję.
Miedź w okrętownictwie i szeroko pojętym przemyśle morskim ma już ugruntowaną, pewną pozycję ze względu na trwałość, właściwości antybakteryjne i przeciw ustrojowe oraz wysoką i praktycznie nieograniczoną plastyczność. Nie bez powodu w obecnie produkowanych jednostkach pływających około 2-3% ich nośności przypada na Cu – miedź, czy to czystą, czy jako składnik wybranego stopu.
Miedź w przemyśle morskim – trzy najważniejsze zalety tego materiału
Wiele osób wychodzi z założenia, że miedź jest w okrętownictwie narażona na szereg czynników zmniejszających jej trwałość. To jednak tylko pozory, gdyż miedź jako składowa różnych stopów ma bardzo wiele istotnych zalet, wśród których warto wymienić:
- Właściwości antybakteryjne i przeciw ustrojowe – powierzchnie miedziane są dla bakterii, wirusów oraz innych drobnoustrojów szczególnie niekorzystnym środowiskiem do rozwoju i bytowania.
- Odporność na korozję – miedź, szczególnie ta zawarta w miedzioniklu oraz w arsenowym mosiądzu aluminiowym, cechuje się bardzo wysoką odpornością na powstawanie rdzy.
- Plastyczność – miedź cechuje się bardzo prostą obróbką i wysoką plastycznością, dzięki czemu wykonanie z niej niektórych przedmiotów jest znacznie łatwiejsze niż w innych.
Miedź w przemyśle morskim – najpopularniejsze zastosowania
Miedź, głównie ze względu na niektóre właściwości mechaniczne, jest szeroko wykorzystywana w produkcji okrętów, łodzi i jachtów. Znajduje się między innymi w:
- Poszyciach – w okrętownictwie miedź, a właściwie jej wyselekcjonowane stopy, takie jak brąz manganowy, mosiądz aluminiowy czy brąz miedzioniklowy, mają właściwości fizykochemiczne odpowiednie dla zastosowania w przemyśle morskim.
- Śrubach napędowych – w produkcji śrub wykorzystuje się głównie mosiądz oraz brąz aluminiowy. Stopy, zawierające między innymi miedź, cynę i cynk, cechują się przede wszystkim wysoką wytrzymałością na rozciąganie i służą do produkcji śrub nawet o wadze do 25 ton.
- Elementach konstrukcyjnych jednostek pływających – miedź wykorzystuje się także w maszynowniach i kotłowniach pod postacią rur oraz sztywnych przewodów. Na pokładzie jednostki Savannah znajdowało się aż 30 ton rur skraplacza, a w liniowcu Empress of Britain – niespełna 6000 pojedynczych rurek wykonanych ze stopu miedzi, cynku oraz cyny.
- Szynoprzewody oraz szynoprzewody laminowane – szynoprzewody mają zastosowanie przede wszystkim w rozdzielniach znajdujących się przeważnie na dolnym pokładzie statków. Coraz częściej wykorzystuje się szynoprzewody laminowane, głównie ze względu na ich wysoką odporność na wodę i wilgotność. Laminowane bus bary to arkusze materiałów dielektrycznych, połączonych z elementami miedzianymi w jednolitą konstrukcję zbiorczą.
- Farby przeciwporostowe – farby, które mają przez cały czas eksploatacji bezpośrednią styczność z wodą morską, powinny stanowić niekorzystne środowisko dla różnego rodzaju mikroorganizmów. Kadłub zanurzony pod wodą jest narażony na odkładanie się na jego powierzchni wielu alg i roślin, które – w warunkach skrajnych – mogą utworzyć warstwę o wadze do 150 kg na jeden metr kwadratowy kadłuba. Farby przeciwporostowe, które zawierają miedź, skutecznie przed tym chronią.
- Elementy instalacji elektrycznych – miedź jest szeroko wykorzystywana w elementach silników elektrycznych, oświetleniu oraz różnorodnych systemach telekomunikacyjnych. Podobnie z resztą jest na lądzie. Miedź przewodzi prąd efektywniej niż srebro i pozostałe ogólnodostępne materiały, a w połączeniu z dobrym uszczelnieniem oraz szczelną izolacją, może przetrwać w warunkach morskich wiele dziesięcioleci.
Nie można także nie wspomnieć o elektromobilności. Miedź jest szeroko stosowana w branży e-mobility jako podstawowy przewodnik prądu, w tym w battery-packach oraz ładowarkach jachtowych. Bez niej skuteczne ładowanie pojemnych akumulatorów byłoby w praktyce bardzo utrudnione, podobnie jak kompletnych instalacji prądu.
Kompleksowe rozwiązania oferowane przez markę Electris
W Electris zajmujemy się produkcją kastomizowanych podzespołów miedzianych, w tym – jako jedna z niewielu firm w Europie Środkowo-Wschodniej oraz w Polsce – laminowanych szyn zbiorczych. Elementy te oszczędzają miejsce, szczególnie w stosunku do standardowych urządzeń energoelektronicznych podłączonych, za pomocą okablowania, a także cechują się łatwością montażu. Ponadto dystrybuują prąd w jednostkach pływających i stanowią ich nierozłączną część.